Website structuur

Een goede logische structuur voor jouw website is onmisbaar. Als jouw website goed opgebouwd is zorgt dit voor duidelijkheid en rust bij de bezoeker. Ze zullen sneller de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn en minder snel jouw website verlaten wegens frustratie. In het beste geval zullen ze zelfs een of meer van jouw producten of diensten afnemen en heb je er weer een klant bij! Genoeg reden om hiermee bezig te gaan dus!

Je bedenkt je dus altijd eerst wat je met jouw website wilt bereiken. Dit is bepalend voor de inhoud en daarmee ook de structuur van jouw website. 

Wanneer je de structuur van jouw website gaat bepalen doe je dit altijd met jouw droomklant en het einddoel in gedachten. Hier heb je in les 1 al eens over nagedacht, lees dat zo maar eens terug.

Aan de hand van deze doelgroep en dit vastgestelde doel kan je bepalen:

  • Welke informatie er nodig is om dit doel te bereiken.
  • Hoeveel en welke pagina’s je nodig zult hebben.
  • Wat er inhoudelijk op elke pagina’s komt te staan. 
  • Welke knoppen er in jouw navigatiebalk moeten staan.
  • Hoe de opbouw van deze pagina’s eruit gaat zien. 

Oftwel je gaat in deze les werken aan de structuur van jouw website. Met de opdrachten in deze les gaan we alle bovengenoemde stappen af en heb je straks een helder beeld van de inhoud van jouw website.

Tip 

  • Je kunt natuurlijk ook hiervoor weer inspiratie opdoen bij soortgelijke websites. Kijken bijvoorbeeld naar welke knoppen zij in de menu-balk hebben, welke pagina’s er op de website aanwezig zijn. Wat er voor informatie erop staat en hoe de pagina’s zijn opgebouwd. Wanneer je dit doet zul je waarschijnlijk ook niets vergeten in jouw eigen ontwerp. Kijk natuurlijk vooral af bij de websites van goedlopende bedrijven. Hier is vaak wat beter over nagedacht.