Spoor in de teksten op je website echt aan tot actie, bedenk wat het doel van de pagina is, dus wat moet de bezoeker doen op deze pagina.
De tone of voice moet aansluiten bij jouw branding en droomklant. Let er dus goed op dat het taalgebruik past bij de doelgroep. Spreek de bezoeker op de juiste manier aan en vermijd moeilijke woorden en vakjargon.
Bouw je teksten op een logische manier op. Zet informatie die bij elkaar hoort in een alinea. Een goede tekst heeft altijd een inleiding waarin je het onderwerp introduceert, een middenstruk waarin je de diepte in gaat en een slot waarin je een samenvatting maakt en tot een conclusie komt.
Help de leze bij het scannen. Maar ook veel gebruik van koppen en tussenkoppen. Ook lijstjes met bulletpoints werken erg goed.
Schrijf zo veel mogelijk in de tegenwoordige tijd en vermijd daarbij passieve zinnen. Dit zijn zinnen met woorden als ‘worden’ en ‘zullen’.
Het schrijven van juridische teksten is wellicht wat lastiger. Dit zijn de teksten voor de algemene voorwaarden-, privacy-, disclaimer- en cookie-pagina. Tips hiervoor kun je vinden onder andere op de website van Charlottes Law: https://www.charlotteslaw.nl
Start bij het schrijven altijd met de belangrijkste pagina’s. Dit zijn de pagina’s die in jouw navigatiebalk bovenin jouw website zullen staan.
Bedenk je altijd dat een tekst heus niet gelijk perfect hoeft te zijn. Wat meestal fijn werkt is om eerst een ruwe opzet maken voor jouw teksten en gewoon te gaan schrijven. Later kun je dan nog het een en ander schrappen of qua volgorde aanpassen.
Laat je teksten ook altijd nalezen door een ander. Hiermee kun je er wellicht nog wat fouten uithalen. Een frisse blik kan ook zorgen voor een nieuwe boost aan inspiratie.
Is schrijven niet helemaal je ding, geen probleem. Maak alsnog een voorzet voor de teksten. Je hebt dan voldoende input om naar een tekstschrijver te gaan die daar een beter invulling aan kan geven.
Inloggen
Voor toegang tot deze training is inloggen vereist. Voer hieronder je gegevens in!